اهمیت حرکات کششی: چرا حرکات کششی برای ورزشکاران مهم هستند؟

اهمیت حرکات کششی: چرا حرکات کششی برای ورزشکاران مهم هستند؟

زمانی که صحبت از برنامه های ورزشی به میان می آید فاکتورهای زیادی روی میز قرار می گیرد. دوست دارید به سرعت حجم عضلات تان را افزایش دهید؟ می خواهید وزن کم کنید و به چیزی که دوست داشتید برسید؟ قصد دارید تا آخر سال به تناسب اندامی که همیشه می خواستید دست پیدا کنید؟ شاید هم تازه کار را آغاز کرده اید و نمی دانید چه برنامه ای را پیش رو بگیرید.  هدف شما از انجام تمرینات ورزشی هر چه که باشد نادیده گرفتن برخی از اصول می تواند برایتان گران تمام شود. یکی از همین اصول انجام حرکات کششی است. بیشتر افراد زمان زیادی را برای انجام این حرکات اختصاص  نمی دهند چون آن را کار ارزشمندی نمی دانند. شاید با خودتان بگویید حرکات کششی که به سوزاندن چربی یا ساخت عضله کمک نمی کنند پس چرا زمان عزیزمان را صرف انجام آن کنیم. اگر چنین طرز فکری دارید در ادامه با ما همراه شوید تا اهمیت این حرکات را به طور مختصر بررسی کنیم.

 چرا انجام دادن حرکات کششی اینقدر اهمیت دارد؟

شاید باور نکنید اما زمانی که حرکات کششی را انجام می دهید می توانید نتایج بهتری را هم برای خودتان رقم بزنید. شاید در نگاه اول این موضوع تاثیر مستقیمی بر روی تمرینات تان نداشته باشد اما زمانی که جلوتر می روید و پیشرفت می کنید تازه متوجه اهمیت ماجرا می شوید. بیایید با هم برخی از این مزایا را مرور کنیم و ببینیم چرا حرکات کششی برای ورزشکاران مهم هستند.

به کمک حرکات کششی می توانید درد و تنش عضلات تان را کم کنید:

خستگی و درد عضلات. این واژه برایتان آشنا نیست؟ خوب اگر تازه وارد میدان شده اید و تمرینات ورزشی تان را شروع کرده اید بی شک با درد و خستگی عضلات نیز آشنا هستید. در صورتیکه درد زیادی در عضلات تان حس می کنید بهترین کار این است که به کمک حرکات کششی این درد را از خودتان دور کنید. یادتان باشد دفعه بعد  که تمرین ورزشی تان تمام شد حرکات کششی را آغاز کنید. اینکار سطح تنش و درد عضلات را کم می کند. 

 حرکات کششی محدوده حرکتی تان را افزایش می دهد:

خوب یکی دیگر از مواردی که  حرکات کششی به طور غیر مستقیم بر روی تمرینات ورزشی تان اثر می گذارد افزایش محدوده حرکتی تان است. زمانی که بدن انعطاف پذیری دارید می توانید ست های ورزشی بهتری هم داشته باشید. به عنوان مثال اسکوات را در نظر بگیرید. در صورتیکه بدن تان آماده نباشد  محدوده حرکتی زیادی هم نخواهید داشت. در چنین شرایطی بدن تان نمی تواند حرکات اسکوات را به درستی انجام دهد.  اگر حرکات کششی را در برنامه هایتان بگنجانید می توانید بیشترین استفاده را از هر کدام از ست هایتان ببرید. در چنین شرایطی بدن تان قادر خواهد بود محدوده حرکتی بی نظیری از خود به نمایش بگذارد.

 حرکات کششی هوشیاری بدن را بهبود می بخشند:

 شاید برایتان جالب باشد که بدانید حرکات کششی به بهبود هوشیاری بدن کمک می کنند. زمانی که بدن تان را با حرکات اصولی وارد به کشش می کنید مجبور می شوید بر روی ناحیه خاصی از بدن تان تمرکز کنید. در چنین شرایطی است که عضلات تان را آرام می سازید و می توانید راحت تر تمرین کنید. متاسفانه بیشتر افراد چنین قدرتی را نادیده می گیرند و  توجهی به اهمیت ماجرا ندارند.

حرکت کششی به خنک شدن تان کمک می کند:

بعد از اینکه یک تمرین ورزشی سخت و شدید را انجام دادید اولین چیزی که ممکن است به نظرتان برسد خنک کردن بدن است. زمانی که ضربان قلب تان بعد از ورزش بالا رفت بهتر است کمی حرکت کششی انجام دهید تا ضربان قلب به حالت نرمال باز گردد و بدن تان آرام تر و خنک تر شود. 

از آسیب های بعدی پیشگیری می کند:

 خوب این آخرین مزیتی است که برای حرکات کششی بیان می کنیم. چنین حرکاتی به شما کمک می کنند جلوی آسیب های بعدی را بگیرید. زمانی که به دلیل انجام ندادن این حرکات بدن تان انعطاف کافی را ندارد بیشتر از هر زمان دیگری در معرض خطر هستید. در چنین شرایطی است که انجام حرکت کششی به شما کمک می کند انعطاف پذیری بدن تان را بیشتر کنید. از امروز چند دقیقه زمان بگذارید و این حرکات را در برنامه روتین ورزش هایتان بگنجانید. بعد از چند وقت متوجه خواهید شد که بدن تان آماده تر عمل می کند و عملکرد بهتری دارد. 

5/5 (1 نظر)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.