برای کاهش چربی های شکم این نکات طلایی را به خاطر داشته باشید

چربی های شکمی یکی از موارد آزاردهنده ای هستند که بیشتر افراد همچون ورزشکاران به دنبال کاهش آن می گردند. این چربی ها حتی می توانند سلامتی شما را تحت تاثیر قرار دهند و مشکلات متعددی را برایتان به وجود آورند. یک نوع چربی شکمی وجود دارد که می تواند ریسک فاکتور ابتلا به بیماری های قلبی و دیابت باشد. بیشتر پزشکان و متخصصان توصیه می کنند برای داشتن بدنی سالم از شر این چربی ها خلاص شوید. اگرچه روش های زیادی برای رسیدن به این هدف وجود دارد اما بررسی برخی از نکات می تواند به شما کمک کند. در این مقاله قصد داریم به همین موضوع بپردازیم. اگر می خواهید از شر چربی های شکم خلاص شوید نکاتی که در ادامه بیان می کنیم را به خاطر بسپارید.

فیبر محلول زیادی مصرف کنید:

فیبرهای محلول آب را به خود جذب می کنند و می توانند مدت زمان بیشتری شما را سیر نگه دارند. مطالعات نشان می دهند این نوع فیبر با کمک به سیر شدن افراد آن ها را در کاهش وزن یاری می کنند. چیزی که بیشتر اهمیت دارد استفاده از فیبرهای محلول برای مبارزه با چربی های شکمی است.

یکی از مطالعات انجام شده بر روی 1100 فرد بزرگسال نشان داد افرادی که 10 گرم فیبر محلول بیشتری در رژیم غذایی شان دارند می توانند در یک دوره 5 ساله 3.7  درصد چربی شکمی شان را بیشتر از سایر افراد کاهش دهند. سعی کنید فیبر بیشتری در رژیم غذایی تان بگنجانید.

از خوردن غذاهایی که در خود چربی ترانس دارند خودداری کنید:

چربی های ترانس می توانند مضرات بی شماری برای بدن داشته باشند.  این چربی ها با التهاب، بیماری های قلبی، مقاومت به انسولین و چربی های شکمی مرتبط اند و مصرف آن ها می تواند شما را به دردسر بیندازد. در مطالعه ای 6 ساله دانشمندان دریافتند میمون هایی که چربی ترانس بالایی در رژیم غذایی خود دارند 33 درصد بیشتر از سایرین، چربی شکمی خواهند داشت. برای اینکه بتوانید از شر چربی های شکمی خلاص شوید و از سلامتی تان هم محافظت نمایید باید برچسب روی محصولات را بخوانید و از مصرف غذاهایی که چربی ترانس دارند خودداری کنید.

 مصرف الکل را برای همیشه کنار بگذارید:

الکل یکی از مواد مضری است که اثرات بدی بر روی بدن دارد.  این را مطالعات انجام شده نیز نشان می دهد. به عنوان مثال یکی از تحقیقات انجام شده نشان می دهد افرادی که الکل مصرف می کنند بیشتر از دیگران با چربی های شکمی دست و پنجه نرم خواهند کرد.

 رژیم غذایی تان را با پروتئین پر کنید:

پروتئین یکی از مهم ترین موادی است که به شما کمک می کند وزن تان را مدیریت کنید.  این ماده نرخ متابولیک بدن را بالاتر می برد و در حالی که از وزن تان می کاهد شما را در رسیدن به عضلاتی قدرتمند یاری می کند. در یکی از مطالعات انجام شده دانشمندان به این نتیجه رسیدند افرادی که پروتئین بیشتری در رژیم غذایی خود دارند نسبت به سایرین چربی شکمی کمتری خواهند داشت. سعی کنید از منابع با کیفیت پروتئین دریافت کنید. غذاهایی همچون گوشت، ماهی، تخم مرغ، لبنیات، پروتئین وی و حبوبات می توانند منابعی بی نظیر برای تامین پروتئین مورد نیاز بدن تان باشند.

 سطح استرس تان را تا جایی که می توانید کم کنید:

استرس می تواند با تولید هورمون کورتیزول چربی های شکمی تان را بیشتر کند.  تحقیقاتی که در این زمینه انجام شده است نشان می دهد سطح بالای کورتیزول در بدن می تواند اشتهای افراد را زیاد کند و ذخایر چربی شکمی را بیشتر کند. زنانی که در حال حاضر دور کمر بزرگ تری دارند کورتیزول بیشتری در پاسخ به استرس تولید می کنند. افزایش کورتیزول به افزایش چربی در شکم می انجامد و مشکلات متعددی به وجود می آورد.

 غذاهای شکردار را از وعده هایتان حذف کنید یا کاهش دهید:

بله می دانم. خیلی ها عاشق غذاهای شیرین هستند و نمی توانند از خوردن آن ها دست بکشند. شکر حاوی فروکتوز است و می تواند بیماری های مزمن متعددی را برایتان به وجود بیاورد. به عنوان مثال افرادی که شکر زیادی در رژیم غذایی شان با مشکلاتی همچون بیماری قلبی، دیابت، چاقی و بیماری های کبدی دست و پنجه نرم می کنند. مطالعه ای که در این زمینه انجام شده است نشان می دهد بین مصرف بالای شکر و افزایش چربی شکمی رابطه ای قوی وجود دارد.

 تمرینات کاردیو را فراموش نکنید:

هیچ کس نمی تواند اهمیت ورزش کردن را در کاهش چربی های شکمی نادیده بگیرد. تمرینات کاردیو که برخی ها آن را به اسم تمرینات ایروبیک می شناسند یک روش بی نظیر برای بهبود سلامتی و سوزاندن چربی و کالری هستند. مطالعات نیز بر روی این موضوع صحه می گذارند و بیان می کنند این تمرینات بهترین و موثرترین روش برای کاهش چربی های شکمی هستند.

 کربوهیدرات های تصفیه شده کمتری بخورید:

کاهش کربوهیدراتی که در رژیم غذایی تان میل می کنید می تواند شما را در کاهش چربی های شکمی یاری کند. رژیم غذایی که در آن کمتر از 50 گرم کربوهیدرات در روز وجود داشته باشد چربی های شکمی را در افرادی که اضافه وزن دارند کاهش می دهد. برای اینکه به چنین هدفی دست پیدا کنید مجبور نیستید یک رژیم سخت را تحمل کنید. اگر کربوهیدرات های تصفیه شده را کاهش دهید می توانید به راحتی از شر چربی های شکمی تان هم خلاص شوید.

گاهی از اوقات از روغن نارگیل استفاده کنید:

روغن نارگیل یکی از سالم ترین چربی هایی است که می توانید بخورید. مطالعات نشان می دهند این روغن می تواند متابولیسم را افزایش دهد و چربی های ذخیره شده در شکم را کم کند.

 وزنه برداری یا تمرینات مقاومتی را هم در برنامه هایتان داشته باشید:

تمرینات مقاومتی می توانند شما را در حفظ حجم عضلات تان یاری کنند. بر اساس مطالعه ای که بر روی افراد مبتلا به دیابت انجام شده است تمرینات مقاومتی می تواند برای کاهش چربی های شکمی مفید باشد.

 از نوشیدنی های شکردار دوری کنید:

نوشیدنی هایی که در خود شکر دارند سرشار از فروکتوز مایع هستند و می توانند چربی را در ناحیه شکم بیشتر کنند. مطالعات نشان می دهند نوشیدنی های شکردار به افزایش چربی در کبد هم منجر می شوند. یادتان باشد این نوشیدنی ها بدتر از غذاهای حاوی شکر هستند. اگر می خواهید چربی های شکمی تان را کم کنید نوشیدنی هایی همچون نوشابه و نوشیدنی های شکردار را از رژیم غذایی تان حذف کنید.

 هر هفته ماهی های پرچرب بخورید:

ماهی هایی که در خود چربی های سالم دارند بهترین گزینه برای سالم نگه داشتن بدن شما هستند. این ماهی ها سرشار از پروتئین و اسیدهای چرب امگا 3 هستند و می توانند شما را از بیماری ها مصون دارند. برخی از مطالعات نشان می دهند افرادی که اسید چرب امگا 3 در رژیم غذایی خود دارند می توانند به راحتی چربی های شکمی خود را کم کنند.

 حرف آخر:

هیچ چوب جادویی برای کم کردن چربی های شکمی وجود ندارد. کاهش وزن همیشه به تلاش و تمرین نیاز دارد. این شما هستید که باید خودتان را از شر سبک زندگی ناسالم رها کنید و غذاهای مفید را در برنامه هایتان بگنجانید. استراتژی ها و تکنیک هایی که در این مقاله بیان کردیم به شما کمک می کند چربی هایی که دور شکم تان جا خوش کرده اند را کم کنید. همه این نکات راه را برای یک زندگی سالم باز می کنند.

0/5 (0 Reviews)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *