در طول تمرینات ورزشی چه بنوشیم؟ نوشیدنی های بین تمرینات ورزشی

در طول تمرینات ورزشی چه بنوشیم؟ نوشیدنی های بین تمرینات ورزشی

تا به حال برایتان پیش آمده است که بخواهید بین تمرینات ورزشی تان نوشیدنی خاصی بنوشید و آب مورد نیاز بدن تان را تامین کنید؟ خوب در این شرایط چه نوشیدنی هایی را انتخاب می کنید؟ این سوال یکی از پرتکرارترین سوالاتی است که ورزشکاران از خود می پرسند.  زمانی که ورزش می کنیم بدن مان به سرعت عرق می کند و آب از دست می دهد. فرآیند از دست دادن آب یکی از پاسخ های طبیعی بدن به افزایش دماست و می تواند بدن مان را خنک تر کند. با اینحال در کنار آبی که در طول تمرینات ورزشی از دست می دهیم مواد معدنی نیز از بین می روند و اگر نتوانیم آب مورد نیاز را در این شرایط تامین کنیم دچار کمبود آب می شویم و با مشکلات بعدی دست و پنجه نرم خواهیم کرد. در این مقاله قصد داریم به معرفی نوشیدنی هایی بپردازیم که می توانیم در طول تمرینات ورزشی مان بنوشیم. پس همراه ما باشید.

چرا از دست دادن آب در طول تمرینات ورزشی خطرناک است؟

شاید تا به حال به این موضوع فکر نکرده باشید اما آب یکی از مهم ترین عناصری است که در بدن وجود دارد و92 درصد پلاسمای خون را تشکیل می دهد. 70 درصد عضلات هم از آب تشکیل شده اند و استخوان ها نیز در خود 25 درصد آب دارند.

تمرینات ورزشی به از دست دادن آب، الکترولیت ها و انرژی منجر می شوند. اگر این فرآیند وجود نداشت دمای بدن بیش از حد بالا می رفت و مشکلات متعددی برایمان ایجاد می شد.

 با اینحال نکته مهمی که باید به خاطر داشته باشیم این است که از دست رفتن آب بدن با از دست رفتن مواد معدنی و سایر مواد همچون پتاسیم، منیزیم، کلسیم و سدیم همراه است و همین امر تاثیر بسیار بدی بر روی کارکرد بدن همچون عضلات دارد. به عنوان مثال غلظت مناسب منیزیم باعث می شود جریان پالس های عصبی به سلول های عضلانی به درستی انجام شود. زمانی که این ماده در بدن کاهش پیدا می کند عضلات مان ضعیف تر می شوند و خطرات مختلفی تهدیدمان می کند.

 در طول تمرینات ورزشی چه نوشیدنی هایی بنوشیم؟


خوب حالا که با مضرات از دست دادن آب بدن در طول تمرینات ورزشی آشنا شدیم باید ببینیم چه نوشیدنی هایی را می توانیم در طول تمرینات مان بنوشیم. در ادامه سعی می کنیم به طور مختصر به بررسی این نوشیدنی ها بپردازیم.

 آب معدنی:

آب معدنی یکی از بهترین انتخاب هایی است که به ورزشکاران کمک می کند آب و مواد معدنی مورد نیازشان را تامین کنند.  این نوع آب سطح بالایی از مواد معدنی را در خود دارد و می تواند برای بدن نیز مفید باشد.

 نوشیدنی های ایزوتونیک:

نوشیدنی های ایزوتونیک یکی از روش های محبوب برای آبرسانی به بدن در طول تمرینات ورزشی هستند. با اینحال باید به خاطر داشته باشید که همیشه مجبور نیستید از این نوع نوشیدنی ها استفاده کنید. اگر کمتر از یک ساعت ورزش می کنید نیازی به نوشیدنی هایی که مقدار بالایی شکر دارند ندارید. با اینحال اگر قرار است به مدت طولانی تمرینات سخت و شدید را انجام دهید استفاده از این نوع نوشیدنی می تواند مفید باشد. ترکیبات نوشیدنی ایزوتونیک بسیار شبیه خون انسان است. این نوشیدنی ها غلظت مشابهی از مواد مغذی و آب را دارند و می توانند گلیکوژن عضلات را نیز تامین کنند. یکی از مواد تشکیل دهنده مهم نوشیدنی های ایزوتونیک سدیم است که به تعادل آب بدن کمک می کند.

 در طول دویدن چه نوشیدنی هایی می توانیم مصرف کنیم؟

آبرسانی به بدن در طول دویدن از همان قوانینی که برای تمرینات کاردیو و سایر تمرینات وجود دارد تبعیت می کند. اگر نیم ساعت می دوید آب معدنی برایتان بهترین نوشیدنی خواهد بود. اما اگر حداقل یک ساعت قرار است بدوید بهتر است به سراغ نوشیدنی های ایزوتونیک بروید. برخی از دوندگان نیز از نوشیدنی های حاوی کربوهیدرات استفاده می کنند اما این محصولات فقط برای ماراتن کاران مناسب است و برای دوندگان معمولی توصیه نمی شود.

در طول تمرینات قدرتی چه نوشیدنی هایی را می توانیم بنوشیم؟

تمرینات قدرتی شدید باعث از دست رفتن آب بدن می شوند و در یک ساعت دو الی سه لیتر از آب بدن را کاهش می دهند. برای آن هایی که مدام با تمرینات قدرتی سر و کار دارند نوشیدن آب و نوشیدنی های دیگر از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است چون 75 درصد عضلات را آب تشکیل می دهد. در این نوع تمرینات توصیه می شود  از آب معدنی یا نوشیدنی های ایزوتونیک استفاده شود.

 در طول تمرینات ورزشی چه نوشیدنی هایی را بهتر است مصرف نکنیم؟

اگر به دنبال آبرسانی به بدن هستید و می خواهید عرقی که کرده اید را جبران کنید بهتر است به سراغ نوشیدنی های گازدار و آب میوه نروید. اگرچه این نوشیدنی ها تشنگی تان را برطرف می کنند اما فروکتوز موجود در آن ها روده و معده را اذیت می کند و می تواند در طول تمرینات ورزشی مشکلات متعددی برای گوارش تان به وجود آورد.


0/5 (0 نظر)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.