مواد غذایی که دشمن تستوسترون هستند

مواد غذایی که دشمن تستوسترون هستند

تستوسترون یکی از مهم ترین هورمون های جنسی مردانه است که توسط بدن تولید می شود و نقش مهمی در توسعه ویژگی های مردانه دارد.  زمانی که سطح تستوسترون در بدن کاهش پیدا می کند مشکلات زیادی برای سلامتی مردان ایجاد می شود. زمانی که می خواهید عضلات تان را رشد دهید و آن ها را تقویت کنید بی شک به سطح مناسبی از تستوسترون در بدن نیاز خواهید داشت. در این مقاله به بررسی مواد غذایی خواهیم پرداخت که دشمن این هورمون هستند و مصرف زیادشان می تواند برایتان مضر باشد.

 فست فودها و غذاهای فرآوری شده:

شکی نیست که غذاهای آماده، غذاهایی که حاوی چربی و قند بالایی هستند و نوشیدنی هایی که در آن ها از مواد قندی استفاده شده است می تواند برای هر انسان سالمی خطرناک باشد. این غذاها کالری، قند ساده و چربی های اشباع زیادی دارند و در عین حال پروتئین بسیار کمی وارد بدن می کنند. مصرف کربوهیدرات های تصفیه شده و چربی های اشباع می تواند مشکلات متعددی همچون چاقی، دیابت نوع 2 و فشار خون را به همراه داشته باشد. افرادی که عادت به خوردن غذاهای فست فودی دارند بیشتر از دیگران چاق می شوند و حجم عضلات شان نسبت به دیگران پایین است.

 الکل:

 همه ما با مضرات الکل برای سلامتی مان آشنا هستیم اما ورزشکاران بیشتر از هر فرد دیگری باید نگران این موضوع باشند. الکل می تواند سطح تستوسترون را در مردان کاهش دهد و در نتیجه مشکلات متعددی برایشان به همراه داشته باشد.

سویا:

 اگرچه مطالعات انجام شده بر روی انسان ها محدود است اما برخی از تحقیقات نشان می دهند سویا می تواند سطح تستوسترون را در بدن مردان کاهش دهد.  محصولاتی همچون سویا، تمپه، شیر سویا و نوشیدنی های پروتئینی که حاوی سویا هستند می توانند چنین تاثیری بر روی بدن تان داشته باشند. در یکی از مطالعات انجام شده بر روی 35 مرد مشخص شد افرادی که برای 57 روز غذاهای حاوی سویا مصرف کرده بودند سطح تستوسترون بدن شان کاهش یافته بود اما تاثیری بر روی هورمون های دیگر به چشم نمی خورد. اگر نسبت به سویا شک دارید بهتر است قبل از اینکه آن را در رژیم غذایی تان بگنجانید با مربی یا پزشک تان مشورت کنید.

روغن های گیاهی:

 همه غذاهای گیاهی ممکن است برایتان مفید نباشد. روغن های گیاهی همچون روغن کانولا، ذرت و دانه های سویا می توانند سطح تستوسترون بدن را کاهش دهند و روند رشد عضلات تان را کندتر کنند. فقط به خاطر داشته باشید که این روغن ها حاوی چربی های چند غیر اشباع هستند و بر خلاف چربی های اشباع می توانند برای عملکرد مغز، قلب و سایر ارگان ها مفید باشند. اگر در حال حاضر  نگران کاهش سطح تستوسترون در بدن تان هستید بهتر است مصرف این نوع روغن ها را کاهش دهید.

 دانه های کتان:

همه ما خیلی خوب می دانیم که دانه های کتان جزء مواد مغذی محسوب می شوند و می توانند چربی های خوبی برای بدن فراهم کنند و فیبر مناسبی برایتان داشته باشند. زمانی که به اندازه کافی فیبر مصرف می کنید می توانید سلامت گوارش تان را تضمین کنید و در عین حال از سلامت کلی بدن تان هم پشتیبانی نمایید. در کنار همه مزایایی که برای دانه کتان ذکر کردیم  این ماده می تواند سطح تستوسترون را در بدن کاهش دهد.

نعناع:

 بر اساس تحقیقاتی که انجام شده است نعناع یکی از موادی است که دشمن تستوسترون است و مصرف بیش از حد آن می تواند این هورمون مردانه را در بدن کمتر کند. یکی از مطالعات انجام شده نشان می دهد رژیم غذایی که در آن نعناع فراوانی وجود دارد بر روی باروری موش های مذکر تاثیر منفی دارد . البته برای تایید این موضوع در انسان ها به مطالعات بیشتری نیاز است.

0/5 (0 نظر)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.