ویتامین E چه مزایایی برای بدن دارد؟

ویتامین E یکی از ویتامین های ضروری است که به عملکرد درست بدن کمک می کند. این ویتامین نقش بسیار مهمی در سیستم ایمنی ایفا می کند، خاصیت آنتی اکسیدانی دارد و اثر رادیکال های آزاد را هم خنثی می کند. بر خلاف ویتامین سی، این ویتامین محلول در چربی است و می تواند در کبد و بافت های چرب بدن ذخیره شود. ویتامین E در محصولات مختلفی یافت می شود که از جمله آن ها می توان به تخم مرغ، گوشت، میوه ها و سبزیجات اشاره کرد. اگرچه بیشتر افراد نیاز خود به این ویتامین را از طریق مواد غذایی دریافت می کنند اما مکمل هایی همچون ویتامین E مای ویتامینز می تواند جلوی کمبود آن را بگیرد و مانع از بروز بیماری های مختلف شود. در این مقاله قصد داریم کمی راجع به مزایای ویتامین E صحبت کنیم. پس همراه ما باشید.

 مزایایی که مصرف ویتامین E برایتان به ارمغان می آورد:

بهتر است بدانید که این ویتامین به عنوان آنتی اکسیدان در بدن عمل می کند. این موضوع به معنای مبارزه با استرس اکسیداتیوی است که در طول سال ها به سلول های بدن آسیب می رساند. برخی از محققان بر این باورند که ویتامین E می تواند اختلالاتی همچون بیماری های قلبی، دیابت و آلزایمر را کندتر کند یا حتی جلوی بروزشان را بگیرد.

 کاهش بروز عوارض بارداری:

ویتامین E یکی از ویتامین هایی است که در اواخر باردار تجویز می شود و عوارض مرتبط با افزایش ناگهانی فشار خون و سایر موارد را کاهش می دهد.

 مبارزه با اختلالات سیستم عصبی:

 یکی از مزایایی که ویتامین E می تواند برایتان داشته باشد کمک به انتقال سیگنال های الکتریکی بین سلول های عصبی مغز و بدن است. به همین خاطر است که برخی افراد این ویتامین را درمانی برای اختلالات سیستم عصبی همچون آلزایمر می دانند.  تحقیقات انجام شده نیز نشان می دهد ویتامین E می تواند از دست رفتن حافظه را در افرادی که آلزایمر متوسط تا شدید دارند کندتر کند. یافته های موجود نشان می دهد این ویتامین می تواند نوروپاتی محیطی ناشی از داروهای خاصی را هم کمتر کند. برخی از شواهد وجود دارد که نشان می دهد مکمل هایی که در خود ویتامین E دارند می توانند تخریب پوشش سلول های عصبی را کندتر کنند.

 پیشگیری از بروز بیماری های مرتبط با چشم:

 اگر دوست دارید چشمان سالمی داشته باشید ویتامین E را فراموش نکنید. این ویتامین ماده اصلی برای سلامت چشم های شما محسوب می شود و به ترمیم بخش های مختلف آن کمک می کند. یکی از مطالعات مروری در سال 2015 نشان می دهد استفاده از مکمل های ویتامین E می تواند خطر بروز آب مروارید مربوط به سن را تا حد زیادی کاهش دهد. این ویتامین سال هاست که برای درمان اختلالات چشم مورد استفاده قرار می گیرد.

کمک به بهبود بیماری های کبدی و کلیوی:

ویتامین E می تواند جلوی پیشرفت بیماری های کبدی را تا حد زیادی بگیرد. بر اساس مطالعه ای که در سال 2015 انجام شد، مصرف 800 واحد بین المللی از این ویتامین می تواند نرخ فیبروز  را در افرادی که به کبد چرب غیر الکلی مبتلا هستند را کندتر کند.  محققان بر این باورند که ویتامین E می تواند در درمان برخی از انواع هپاتیت B مزمن هم مفید باشد.

 بهبود بیماری ها و اختلالات پوستی:

 یکی از مزایایی که ویتامین E می تواند برایتان به همراه داشته باشد خاصیت ضد پیری آن است. این روزها همه به دنبال کرم ها و مکمل هایی هستند که نشانه های پیری را در صورت شان محو کنند یا حتی روند بروز آن ها را تا حد زیادی به تاخیر بیندازند. شاید برایتان جالب باشد که بدانید این ویتامین با مرطوب کردن پوست و کاهش التهاب می تواند فرایند ترمیم زخم را تسریع کند.

 چه غذاهایی در خود ویتامین E دارند؟

یکی از سوالات مهمی که ممکن است ذهن شما را درگیر کرده باشد همین است. چه غذاهایی بخوریم که ویتامین E بدن مان تامین شود؟ در ادامه برخی از غذاهایی که حاوی این ویتامین هستند و می توانند نیاز روزانه شما به آن را تامین کنند معرفی می کنیم.

  • دانه های آفتابگردان: خیلی ها اهمیتی به دانه های آفتابگردان نمی دهند و آن را ماده با ارزشی نمی دانند. با اینحال این ماده می تواند 49 درصد از نیاز روزانه شما به ویتامین E را برطرف کند.
  • بادام: اگر به دنبال یک منبع خوشمزه برای تامین نیاز خود به ویتامین E هستید بادام را فراموش نکنید. این ماده هم می تواند 49 درصد نیاز شما به ویتامین E را برطرف نماید.
  • آووکادو: یکی دیگر از موادی که حاوی ویتامین E است آووکادو می باشد. این میوه قادر است 28 درصد نیاز روزانه شما به این ویتامین را برطرف نماید.
  •  اسفناج: اسفناج یکی از سبزیجات بی نظیری است که مصرف آن فواید زیادی برای بدن دارد. این سبزی قادر است25 درصد نیاز روزانه شما را برآورده نماید.
  • کیوی: اگر عاشق کیوی هستید می توانید به کمک آن 18 درصد از نیاز روزانه بدن به ویتامین E را برطرف کنید.
  • کلم بروکلی: یک پیمانه از کلم بروکلی می تواند 2.3 میلی گرم ویتامین E برایتان تامین کند. این مقدار 15 درصد از نیاز روزانه شماست.
  •  روغن زیتون: یک قاشق غذاخوری از روغن زیتون 1.9 میلی گرم ویتامین E خواهد داشت. شما می توانید 13 درصد از نیاز روزانه تان را به کمک این روغن تامین کنید.
  •  میگو:  زمانی که میگو می خورید 13 درصد از نیاز روزانه تان به این ویتامین را تامین خواهید کرد.

 حرف آخر:

 ویتامین E یکی از ویتامین های ضروری و مفیدی است که کارکردهای مختلفی در بدن دارد. اگر بتوانید نیاز بدن تان را به این ویتامین تامین کنید قادر خواهید بود بدن سالم تری داشته باشید.

0/5 (0 نظر)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.