چرا برای ورزش کردن انرژی ندارید؟

تا به حال برایتان پیش آمده است که بخواهید ورزش کنید یا کاری را به سرانجام برسانید اما انرژی کافی نداشته باشید؟ از خودتان پرسیده اید دلیل این کم انرژی بودن چه چیزی است؟ زمانی که صبح چشمان خود را باز می کنید باید سرشار از انرژی باشید. باید بتوانید همه برنامه هایی که برای خودتان چیده اید را به درستی اجرا کنید و یک گام به سمت هدف نزدیک تر شوید. با اینحال نمی توانید انرژی که همیشه به دنبالش بودید را در خودتان جمع کنید و به سراغ کارهایتان بروید. اگرچه کم انرژی بودن در برخی از موارد دلایل پزشکی دارد و می تواند نشان دهنده یک بیماری خاص باشد اما گاهی از اوقات دلایل دیگری هم پشت این موضوع پنهان می شود. در این مقاله قصد داریم به همین مبحث بپردازیم. پس همراه ما باشید.

استرس زیادی دارید:

اگر به طور مزمن و همیشگی کمبود انرژی را احساس می کنید ممکن است استرس زیادی داشته باشید. زمانی که کارهایتان بیشتر می شود به خصوص در اوقاتی که زمان کافی برای انجام همه برنامه هایتان را ندارید استرس تمام وجودتان را در بر می گیرد. خوشبختانه روش های تایید شده زیادی برای مدیریت استرس وجود دارد. سعی کنید عادت های سالم را به جای عادت های ناسالم در خود پرورش دهید. چند ساعتی را به یوگا و مدیتیشن اختصاص دهید یا از یک مشاور و مربی کمک بگیرید.

 شاید افسرده هستید:

برای اینکه بتوانید انرژی لازم برای ورزش و سایر فعالیت های روزمره تان را داشته باشید به یک نیروی درونی قوی نیاز دارید. گاهی از اوقات درگیری با بیماری های روحی و روانی همچون افسردگی می تواند انرژی تان را تحلیل ببرد.  بیشتر افراد این موضوع را نادیده می گیرند و نمی دانند که ریشه خستگی هایشان در افسردگی نهفته است. در این شرایط نه تنها احساس کمبود انرژی می کنید بلکه میل جنسی تان هم کاهش پیدا می کند و عملکرد شناختی تان هم کم می شود. در برخی از مردان افسردگی خود را با تحریک پذیری و خشم نشان می دهد. نشانه های فیزیکی همچون درد مزمن و سردرد هم می تواند نشان دهنده افسردگی باشد. پس دفعه بعد که برای تمرین انرژی نداشتید خودتان را از لحاظ روحی هم بررسی کنید.

بیش از حد کافئین مصرف می کنید:

 بله همه ما می دانیم که کافئین افزایش دهنده انرژی در بدن است. در کوتاه مدت دوز اندک کافئین همچون ۲۰ تا ۲۰۰ میلی گرم می تواند انرژی تان را افزایش دهد اما مصرف بیش از اندازه آن در روز چرخه خواب را مختل می کند و خواب با کیفیت را از شما می گیرد. در چنین شرایطی است که احساس خستگی می کنید و دیگر انرژی برای انجام کارهایتان نخواهید داشت. ترک کافئین کار چندان آسانی نیست. اما اگر احساس می کنید بیش از حد به این ماده عادت کرده اید سعی کنید مقدار مصرف تان را به تدریج کم کنید.

 زمان کافی برای بازسازی بدن ندارید:

 ورزش کردن می تواند یک عامل مهم برای سلامتی بدن تان باشد. زمانی که ورزش می کنید می توانید از همه مزایایی که این تمرینات برایتان به ارمغان می آورند هم بهره ببرید.

با اینحال اختصاص زمان مناسب برای ریکاوری بعد از ورزش از هر چیزی مهم تر است. اگر بعد از انجام تمرینات ورزشی تان زمان کافی برای بازیابی عضلات تان اختصاص ندهید بدن خود را بازسازی نمی کند و خستگی همه وجودتان را در بر می گیرد. یادتان باشد با افزایش سن دیگر نمی توانید به سرعت بدن تان را ریکاوری کنید و به چند روز زمان نیاز دارید. برای اینکه مدت زمان مناسب برای ریکاوری را پیدا کنید بهتر است با مربی تان مشورت نمایید.

کربوهیدرات کافی نمی خورید:

گاهی از اوقات افرادی که سخت تمرین می کنند مصرف کربوهیدرات شان را کاهش می دهند. این موضوع می تواند به خستگی و از بین رفتن انرژی منجر شود. زمانی که تمرین می کنید بدن تان انرژی لازم را از ذخایر گلیکوژنی دریافت می کند. گلیکوژن معمولا از غذاهایی که می خوریم تامین می شود و در بدن ذخیره می گردد. بعد از اینکه تمرین تان تمام شد باید کربوهیدرات های مناسبی مصرف کنید تا بتوانید ذخایر گلیکوژن را بازسازی نمایید. فقط به خاطر داشته باشید که همه کربوهیدرات ها به یک شیوه تولید انرژی نمی کنند. از مصرف کربوهیدرات های ساده همچون آرد سفید خودداری کنید و در عوض به دنبال کربوهیدرات های پیچیده باشید.  کربوهیدرات های پیچیده به شما کمک می کنند مدت زمان بیشتری سیر بمانید و انرژی بیشتری برای تمرینات تان داشته باشید.

 در رژیم غذایی تان چربی زیادی ندارید:

یکی دیگر از مواردی که باعث از بین رفتن انرژی بدن تان می شود مصرف نکردن چربی مناسب در رژیم غذایی است. اگرچه بیشتر افراد بر این باورند که چربی برای بدن مضر است اما برخی از چربی ها نه تنها مضر نیستند بلکه می توانند منبعی عالی از انرژی باشند.  بهترین کار این است که وعده های غذایی تان را چربی های غیر اشباع همچون چربی موجود در ماهی، آجیل، آووکادو پر کنید. چربی منبع مهمی از انرژی برای بدن است. این ماده به عملکرد درست سلول ها کمک می کند و هضم را کندتر می کند.

 شاید با کمبود ویتامین D دست و پنجه نرم می کنید:

اگر نگاهی به دور و برتان بیندازید افراد زیادی را می بینید که با کمبود ویتامین D مواجه هستند. این روزها دیگر مثل گذشته در معرض نور آفتاب قرار نداریم و همین امر می تواند ویتامین D بدن مان را کم کند. وقتی به اندازه کافی از نور آفتاب استفاده نکنید بدن تان نمی تواند ویتامین D  کافی تولید کند. همین امر باعث می شود انرژی کافی برای تمرین و سایر فعالیت ها را نداشته باشید. اگر احساس می کنید چنین مشکلی دارید با پزشک تان مشورت کنید. او می تواند مکمل های حاوی ویتامین D را برایتان تجویز کند.

در رژیم غذایی تان آهن کافی ندارید:

آهن یکی از مهم ترین موادی است که می تواند انرژی بدن را تامین کند. اگر در رژیم غذایی تان آهن کافی نداشته باشید بدون شک احساس خستگی خواهید کرد. نقش اصلی آهن کمک به گلبول های قرمز برای انتقال اکسیژن به سرتاسر بدن است. برای اینکه انرژی کافی داشته باشید باید مطمئن شوید که آهن کافی هم در رژیم غذایی تان دارید. از غذاهای حاوی آهن همچون گوشت، ماهی و بوقلمون استفاده کنید. اگر گیاهخوار هستید هم می توانید از سبزیجات با برگ سبز و حبوبات بهره ببرید. مصرف غذاهایی که سرشار از ویتامین C هستند هم می تواند به جذب آهن بیشتر کمک کند.

 ممکن است مشکل هورمونی داشته باشید:

اگرچه این موضوع زیاد رایج نیست اما وجود اختلال یا مشکل در سیستم هورمونی هم می تواند حس خستگی مفرط را در شما ایجاد کند. مشکلاتی همچون کم کاری تیروئید یکی از مواردی است که شما را به دردسر می اندازد و انرژی تان را تحلیل می برد. تستوسترون پایین هم که با از دست رفتن حجم عضلات مشخص می شود می تواند چنین ویژگی هایی داشته باشد. پس اگر احساس خستگی می کنید، هوس تان برای نمک بیشتر شده است، وزن تان کم می شود، حالت تهوع و استفراغ دارید بهتر است با پزشک تان مشورت کنید.

 برنامه خواب تان درست و منظم نیست:

 همه افراد به خصوص ورزشکاران با اهمیت خواب با کیفیت آشنا هستند. داشتن خواب شبانه ۷ الی ۸ ساعته به اندازه ورزش منظم و رژیم غذایی سالم مهم است. بیشتر افرادی که ما می شناسیم برنامه خواب منظمی ندارند و خودشان هم با مشکلاتی که بی خوابی برایشان ایجاد می کند آشنا نیستند. اگر نتوانید خودتان را برای داشتن یک خواب منظم آماده کنید بدون شک با مشکلات فراوانی همچون کمبود انرژی مواجه خواهید شد. در چنین شرایطی به دنبال مقصر می گردید در حالیکه مقصر اصلی خودتان هستید. سعی کنید بدن تان را به زود خوابیدن عادت دهید. در طول شب از سر زدن به گوشی و رایانه تان خودداری کنید و قبل از خواب چای یا قهوه ننوشید.

حرف آخر:

 برای اینکه بتوانید تمرینات ورزشی تان را به درستی انجام دهید و عملکرد خوبی از خود به نمایش بگذارید به انرژی نیاز دارید. اگر چند وقتی است که احساس خستگی می کنید و دست و دل تان به کار نمی رود بهتر است دلایلی که در این مقاله بیان کردیم را بررسی کنید. ممکن است یکی از همین دلایل باعث خستگی تان شده باشد. زمانی که مقصر اصلی را پیدا کردید به دنبال رفع آن باشید تا مثل گذشته پر انرژی باشید و بتوانید در میادین ورزشی به خوبی بدرخشید.

0/5 (0 Reviews)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *