چگونه آمینو اسیدهای ضروری کیفیت پروتئین را بهبود می بخشند؟

افرادی که ورزش می کنند خیلی خوب می دانند که مصرف پروتئین برای رشد عضلات شان ضروری است. چیزی که کیفیت پروتئین مصرفی را بهبود می بخشد وجود آمینو اسیدهاست. هم منابع حیوانی و هم منابع گیاهی که در خود پروتئین دارند از آمینو اسیدهای مختلفی تشکیل شده اند. همین امر موجب می شود کیفیت پروتئین ها با هم فرق داشته باشد. در این مقاله قصد داریم به همین موضوع بپردازیم.

پروتئین و آمینو اسیدها:

 آمینو اسیدها بلوک های سازنده پروتئین ها هستند و کیفیت آن ها را تعیین می کنند. به طور کلی 20 نوع آمینو اسید وجود دارد که از میان آن ها 9 مورد آمینو اسید ضروری و 11 مورد آمینو اسید غیر ضروری است.  بدن شما به همه آمینو اسیدها نیاز دارد اما آمینو اسیدهای ضروری را نمی تواند خودش تولید کند. این آمینو اسیدها از رژیم غذایی و مکمل ها تامین می شوند. پروتئین هایی که از منابع حیوانی به دست می آیند شامل همه آمینو اسیدهای ضروری در مقادیر مناسب هستند. این ها را پروتئین های کامل نیز می نامند. غذاهایی که منبع گیاهی دارند معمولا یک یا چند مورد از آمینو اسیدهای ضروری را کم دارند. بر اساس تحقیقاتی انجام شده است منابع حیوانی بالاترین مقدار از آمینو اسیدهای ضروری را دارند و می توانند منبع بسیار خوبی برای رشد عضلات تان باشند.

کیفیت پروتئین با روش های مختلفی سنجیده می شود:

  • امتیاز شیمیایی: به پروفایل آمینو اسیدی پروتئین اطلاق می شود . هر آمینو اسید در برابر پروتئین ایده آل طبقه بندی می گردد.
  • نسبت کارایی پروتئین: این روش هم برای سنجش کیفیت پروتئین استفاده می شود.
  • ·       ارزش بیولوژیکی: سنجش پروتئینی که در بدن باقی می ماند و سپس مورد استفاده قرار می گیرد.

به طور کلی کیفیت پروتئین نشان می دهد این ماده چقدر در تحریک سنتز پروتئین های عضلانی و رشد آن ها موثر است. این موضوع برای افرادی که ورزش می کنند از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.  به نظر می رسد پروفایل آمینو اسیدی نقش بسیار مهمی در کیفیت پروتئین بازی می کند. تحقیقات انجام شده نیز نشان می دهد سه آمینو اسید ضروری مسئول تعادل پروتئین ها هستند.

 سه آمینو اسید ضروری مهم برای رشد عضلات:

امینو اسیدها می توانند به پروتئین ها کمک کنند عضلات شما را ترمیم کنند و مجدد بسازند.  با اینکه همه آمینو اسیدهای ضروری برای این عملکرد از اهمیت بسیار زیادی برخوردارند اما سه نوع آمینو اسید وجود دارد که نقش پر رنگی در این ماجرا دارد.

لوسین، ایزولوسین و والین آمینو اسیدهایی هستند که متابولیسم پروتئین، عملکرد عصبی و سطح قند خون را تنظیم می کنند. درمطالعه ای که در سال 2017 انجام شد متخصصان به این نتیجه رسیدند که لوسین، ایزولوسین و والین اجزای تشکیل دهنده کلیدی برای سنتز پروتئین های عضلات هستند. این مواد که به عنوان BCAA هم شناخته می شوند به سرعت وارد خون می شوند و می توانند بافت های عضلانی را با آمینو اسیدهای ضروری پر کنند. به همین خاطر است که ورزشکاران و افراد بزرگسال مکمل هایی که در خود BCAA دارند را انتخاب می کنند. به نظر می رسد لوسین برای رشد و قدرت بخشی به عضلات از اهمیت بیشتری برخوردار است. مطالعات مختلف انجام شده نشان می دهد ورزشکارانی که مقدار کافی لوسین مصرف می کنند و آن را از پروتئین های با کیفیت به دست می آورند جلوی اسیب به عضلات شان را می گیرند، ریکاوری بهتری دارند و سنتز پروتئین را در عضلات خود فعال می کنند.

 حرف آخر:

مصرف درست پروتئین ها از منابع با کیفیت برای عضله سازی و چربی سوزی بسیار مهم است. به نظر می رسد همه پروتئین ها یکسان نیستند و بررسی پروفایل آمینو اسیدها می تواند شما را در انتخاب پروتئین با کیفیت یاری کند. آمینو اسیدهای شاخه دار که به عنوان بی سی ای ای هم شناخته می شوند غلظت بالایی از لوسین را دارند و می توانند عضلات تان را رشد دهند، ریکاوری تان را بهبود ببخشند و به شما کمک کنند عضلات قدرتمندی داشته باشید. خبر خوب این است که بیشتر منابع پروتئینی در خود آمینو اسیدهای ضروری را دارند و ورزشکاران می توانند از مکمل ها هم برای تامین این آمینو اسیدها بهره ببرند. اگر دوست دارید عضلات قدرتمندی داشته باشید پروتئین های با کیفیت مصرف کنید.

0/5 (0 نظر)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.