چگونه بدن قوی تری داشته باشیم؟

چگونه بدن قوی تری داشته باشیم؟

اگر شما هم جزء آن دسته از افرادی هستید که وزنه بر می دارید بی شک به دنبال روش هایی خواهید بود که به کمک آن ها بتوانید قدرت بدن تان را بیشتر کنید. هر چیزی که بتواند عضلات و سیستم عصبی تان را تقویت کند باعث می شود فرد قوی تری باشید. روش های زیادی وجود دارد که به شما کمک می کنند تا جایی که می توانید بدن تان را قوی تر کنید و تمرینات ورزشی موثرتری داشته باشید. در این مقاله قصد داریم به طور مختصر به این موضوع بپردازیم.

قدرت در تمرینات ورزشی به چه معناست؟

 قبل از اینکه بخواهیم به روش های افزایش قدرت بدنی بپردازیم باید ببینیم قوی بودن در این شرایط چه معنایی دارد.  در دنیای ورزش قدرت به توانایی بدن برای تولید نیرو اشاره دارد. تمرینات ورزشی که به قدرت بدنی بالا نیاز دارند شامل پاور لیفتینگ و وزنه برداری هستند. البته این موضوع بدین معنی نیست که در سال ورزش ها به قدرت بدنی بالا نیازی نیست. همانطور که می دانید عضلات شما از فیبرهای عضلانی ساخته شده اند و این فیبرها نیز به همراه هم کار می کنند. هر چقدر عضلات شما هماهنگی بیشتری با هم داشته باشند و بتوانند در کنار هم کار کنند نیروی بیشتری برایتان تولید خواهند کرد. زمانی که بدن تان را قوی تر می کنید اندازه عضلات تان نیز افزاش می یابد.

 چه مواردی به افزایش قدرت بدنی کمک می کنند؟

 شاید برای شما هم پیش آمده باشد که بخواهید قدرت بدن تان را در تمرینات ورزشی افزایش دهید و بخواهید از رقبایتان پیشی بگیرید. در چنین شرایطی چندین روش پیش رویتان قرار می گیرد که بسته به نیازتان می توانید از آن ها استفاده کنید.

نوع تمریناتی که در این مرحله انتخاب می کنید بر روی قدرت بدن تان تاثیر می گذارد اما اگر واقعا می خواهید فرد قدرتمندی باشید باید به شیوه خاص تمرین کنید. چندین اصل در این زمینه وجود دارد که اگر رعایت کنید قادر خواهید بود بدن قوی تر و قدرتمندتری داشته باشید.

این اصول عبارتند از :

انتخاب درست وزنه:

 وزنه برداری یکی از روش هایی است که به شما کمک می کند عضلات بهتر و قوی تری برای خود بسازید اما انتخاب وزنه در این شرایط از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. متخصصان بر این باورند که برای افزایش قدرت بدنی شما باید  با وزنه هایی ورزش کنید که بزرگ تر از 80 درصد یک تکرار بیشینه(1RM) شما است. اینکار سیستم عصبی و عضلانی شما را تحریک می کند تا قدرت خود را افزایش دهد.

 تکرار و ست های تمرینات ورزشی:

برداشتن وزنه های سنگین به این معناست که شما کمتر آن تمرین را تکرار می کنید. اگر می خواهید قدرت بدنی تان را افزایش دهید باید در محدوده یک الی 5 تکرار کار کنید. 

 ریکاوری بین ست های ورزشی:

تمریناتی که برای افزایش قدرت بدن مورد استفاده قرار می گیرند ست های مختلفی را شامل می شوند. به عنوان مثال یک ست ممکن است ده ثانیه یا کمتر از ده ثانیه طول بکشد.  شما ممکن است در طول این ست ها چندین تکرار داشته باشید. در طول این بازه زمانی اسید لاکتیک کمی تولید می شود و ضربان قلب و تنفس تان زیاد تغییر نمی کند.  با اینحال ممکن است در طول چند دقیقه نیاز به ریکاوری داشته باشید. به خاطر داشته باشید که سیستم عصبی شما برای اینکه ریکاوری شود به زمان بیشتری نیاز دارد. اگر ست بعدی را بلافاصله بعد از ست قبلی انجام دهید نمی توانید خوب وزنه بردارید. به همین خاطر اگر قصد دارید قدرت بدن تان را بیشتر کنید باید به اندازه کافی بین ست ها استراحت کنید. این استراحت بین 3 الی 5 دقیقه است اما در برخی از شرایط به 10 الی 15 دقیقه نیز می رسد.

 انتخاب تمرینات ورزشی:

 به کمک هر  تمرین ورزشی می توان قدرت بدن را افزایش داد. با اینحال بهترین و موثرترین کار این است که از ترکیب تمرینات ورزشی مختلف استفاده کنید. در این شرایط عضلات و مفاصل مختلفی درگیر می شوند و به شما کمک می کنند سیستم عصبی و عضلانی تان را تحریک کنید. اگر بتوانید به اندازه کافی سیستم عصبی تان را تحریک کنید قادر خواهید بود قوی تر شوید. اگر واقعا می خواهید فرد قدرتمندی شوید می توانید از تمرینات ورزشی زیر استفاده کنید:

اسکوات

ددلیفت

پرس سینه

استفاده از تمرینات کمکی:

تمرینات کمکی حرکاتی هستند که به طور مستقیم بر روی قدرت بدن تان اثر نمی گذارند اما با گذشت زمان به شما کمک می کنند بدن سالم تر و قوی تری داشته باشید.  این تمرینات به شما کمک می کنند آسیب هایی که ممکن است به بدن تان وارد شود را کم کنید.

 حرف آخر:

 برای داشتن بدنی قوی تر و قدرتمندتر روش های زیادی وجود دارد. به کمک نکات و اصولی که در این مقاله بیان کردیم می توانید بدن تان را تقویت کنید و به مرور زمان قدرت بیشتری به دست بیاورید.

0/5 (0 نظر)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.